En del kanske skulle hävda att min ”gamla” Volkswagen gjort sitt, och det är dags för mig att byta upp mig. Men det tror jag inte på, än finns det liv i kärran. Och så gammal är den inte. Visst, en lite nyare bil skulle säkert vara mer ekonomisk i det långa loppet, och bättre för miljön. Men tillverkningen av en bil kräver ju rätt stora resurser, vilket motiverar att man försöker använda dem rätt så länge. Ännu är den inte redo för ”folkracedöden”, och den klarade sig riktigt bra genom den förra besiktningen. Men ändå så är den nu inlämnad hos en VW-verkstad, med order om att göra ett så fullständigt arbete på den som möjligt.

Det är ju så att det är mycket bättre att förebygga än att reparera. Även om det, i princip, inte var något som var direkt fel med bilen, så fanns det en del varningstecken där. Motorn lät definitivt lite konstigt, utan att jag direkt kunde sätta fingret på hur. Dessutom så kan man ju faktiskt ”modernisera” sin gamla VW lite, genom att använda sig av originalreservdelar. Många av dem har ju utvecklats en hel del sedan bilen först släpptes på marknaden, och är därför bättre än de delar som redan sitter däri. Ett bra och enkelt sätt att ”modernisera” sin gamla bil på.

Men där är det viktigt att påpeka att man måste vända sig till en auktoriserad VW verkstad för att vara säker på att originalreservdelar kommer att användas (och givetvis att mekanikerna har speciell utbildning för Volkswagen). Det finns i princip inga fall där det är att föredra att inte använda sig av originalreservdelar. Sköter man om sin bil ordentligt så kommer den att tacka dig på precis samma sätt som min har gjort – genom att få en mycket lång livslängd.